Sök:

Sökresultat:

186 Uppsatser om AB Karl Hedin - Sida 1 av 13

Enkätundersöking om vad privata skogsägare vill se på en skoglig aktörs hemsida

This degree projects made on behalf of AB Karl Hedin to find out what private forest estate owners would like to have on a forestry-related website. The reason for finding out what estate owners think of the forest websites is to meet needs of the forest owners who are customers of AB Karl Hedin. Marketing and use of the Internet for information search for products and services are two key concepts in this study. To be able to perform the study, a telephone survey was made to find out what estate owners want and what they are missing on a forest site. The survey can be summarized at following conclusion: The marketing of AB Karl Hedin website must be stronger The forest owners want more information on forest business, prices and forestry services.

Sågklassläggning vid Krylbo såg : en studie med syfte att öka sågutbytet

Under de senaste åren har sågverksindustrin påverkats starkt av det som närmast beskrivs som en finanskris. De rådande förhållandena ställer höga krav på sågverksföretagen och för överlevnad krävs ekonomisk uthållighet, effektiv produktion och hög grad av kostnadsmedvetenhet. AB Karl Hedin har haft en positiv utveckling, men som många andra företag i sågverksbranschen arbetar AB Karl Hedin ständigt mot effektivare produktion och ökad lönsamhet. En faktor för ökad lönsamhet kan vara förbättrat råvaruutnyttjande. Efter en lång tid med högt marknadsfokus ser därför AB Karl Hedin i Krylbo ett behov av att öka fokus på förbättrat sågutbyte.

Förutsättningar för en lyckad lansering av ?Modultrall? : en studie av konsumenter, små byggföretag och bygghandeln

Analytiker betonar att produktutveckling är viktigt för att lyckas i skogsindustrin. De nordiska sågverken fokuserar idag på att förbättra sin marknadsposition genom produktförnyelse, nya marknadsstrategier och omstrukturering av värdesystem. Ett företag som gjort detta är AB Karl Hedin. Företaget har fått stark genomslagskraft genom egna produkter. AB Karl Hedin avser att till byggsäsongen 2013 lansera en ny egen produkt: En färdig ?modultrall? med längden 3,0 m.

Behovet av skogsägarwebb ? en marknadsundersökning inom AB Karl Hedin Råvara

I Sverige ägs cirka hälften av den totala skogsmarksarealen av enskilda skogsägare. Eftersom dessa privatägda skogar är en så stor andel av det totala skogsinnehavet utgör de en intressant resurs för de som förbrukar skogsråvara. Köpsågverk kännetecknas av att de inte har något eget skogsinnehav som ensamt klarar av att försörja industrin och är därför beroende av att kunna köpa in råvara från andra bolag och enskilda skogsägare. AB Karl Hedin är en sådan köpsågverkskoncern med eget råvarubolag, AB Karl Hedin Råvara, som förser de egna industrierna med råvara. I takt med att konkurrensen om råvara ökar, ökar även sågverkens behov av att trygga sina råvarukällor.

Distribution och försäljning av kvalitetsfuru : en fallstudie

The purpose of this study is to analyse how a distribution and sale-network for quality softwood lumber should be designed to fit sawmilling companies? business concepts, and at the same time satisfy customer needs regarding delivery time and quality aspects. This thesis work is a case study based on a sawmilling and retail company in Sweden. AB Karl Hedin is a private owned sawmilling company with 500 employees. The company?s turnover is 1500 million SEK, it includes 4 sawmills, 16 builders merchants stores and a packaging company.

Investeringskalkyl för AB Karl Hedin : investering av brädscanner på Karbenning sågverk

Detta är en rapport om investeringskalkylering inom ett sågverk. För att bäst få insikt i hur investering fungerar ur ett ekonomiskt perspektiv, har ett praktiskt fall hos AB Karl Hedins sågverk Karbenning kalkylerats. Konkurrensen inom sågverksindustrin är idag stor. Därför krävs det ingående kalkyler angående investeringar, för att på bästa sätt kunna möta konkurrensen och hålla god lönsamhet. Målet med rapporten är att analysera lönsamheten för en investering i en brädscanner på Karbenning sågverk, utifrån givna data. Studien undersöker hur utfallet påverkas av vissa faktorer.

Produktnedläggning : Två företags rutiner för avveckling av produkter

Produktnedläggning är ett sätt för företag att få bort produkter som inte presterar tillfredsställande. Tidigare studier har visat att företag med ordentliga rutiner kring produktavveckling har kunnat tillgodogöra sig flera fördelar i form av bland annat bättre lönsamhet och försäljning. Ändå har forskning visat att de flesta företag inte har några formella rutiner för nedläggning av produkter och att produktnedläggning inte ses som lika viktigt som andra produktaktiviteter. Av den anledningen studeras i denna uppsats hur väl utvecklade rutiner två utvalda företag har för avveckling av produkter.Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två utvalda företags rutiner för produktnedläggning ser ut. Resultaten jämförs sedan med den teoretiska referensramen samt mellan företagen i fråga för att urskilja likheter och olikheter.Till denna uppsats har en kvalitativ metod använts för att klargöra hur företag går tillväga vid nedläggning av produkter. Genom intervjuer med AB Karl Hedin och Spendrups Bryggeri AB har empirisk data samlats in för att möjliggöra jämförelser företagen emellan samt med den teori som sammanställts.    De två studerade företagen har helt skilda förfaranden kring produktavvecklingar.

Vattenhaltmätning i konfektyr och sylt med Karl Fishermetoden

Abstract (in English)The task for the diploma work was to develop methods for measuring of moisture content by the Karl Fischer method, in jam, jelly sweets, and fudge.The start premises was a for the company whole new equipment, which should be started up. Then programs should be developed for different kind of samples.In the task it was as well included to develop methods for dissolving the different kind of samples, since the Karl Fischer method demands completely dissolved sample material..

Utvecklande ledarskap i historien : En studie i nutida militär ledarskapsteori under Senkarolinsk tid

Denna studie behandlar ämnet ledarskap och inriktar sig på den militära ledarskapsteorin Utvecklande ledarskap.  Uppsatsen syftar till att undersöka om Karl XII:s framgångar som ledare kan förklaras genom en modern ledarskapsteori såsom Utvecklande ledarskap. Detta görs genom att undersöka om de eftersträvansvärda ledarkaraktäristika som nämns i Utvecklande ledarskap även går att finna i återberättelser om Karl XII:s ledarskap under den Senkarolinska tiden.Teorin Utvecklande ledarskap har analyserats gentemot dess föregångare Transformational leadership för att få en djupare förståelse för vad den utvecklande ledarskapsteorin innebär samt öka utbudet på beskrivningar av eftersträvansvärda ledaregenskaper. Här identifieras tre kännetecken som sammanfattar teorins önskvärda ledaregenskaper: Föredöme, Personlig omtanke samt Inspiration och motivation.Dessa kännetecken prövas sedan mot återberättelser av Karl XII:s ledarskap för att påvisa att många av de önskvärda ledaregenskaper som nämns i de moderna ledarskapsteorierna även gick att finna i Karl XII:s ledarskap. Resultatet av studien blev att många av de karaktärsdrag som nämns i Utvecklande ledarskap också gick att finna hos Karl XII med skillnaden att innebörden av begreppen ändrats på grund av kulturella och religiösa förändringar med tiden. En sista skillnad är att dessa karaktärsdrag inte var nedtecknade i en teoretisk modell under den Senkarolinska tiden, då Karl XII regerade, vilket försvårade transferering och utbildning i ämnet..

Karl XII:s ledning av anfallet mot Trondheim 1718

Uppsatsen kommer att avhandla ledningsförhållandet under Karl XII:s fälttåg i Norge 1718. Syftet med uppsatsen äratt pröva det historiska händelseförloppet kring anfallet mot Trondheim utifrån hur vi idag uppfattar uppdragstaktikoch påvisa förekomst av denna. Min hypotes är att de bärande tankarna i uppdragstaktik inte är ett sentida fenomen. Iuppsatsen kommer jag att söka svar på följande frågeställningar.- Var Karl XII en delegerande eller centralstyrande militär chef under den Jämtländska arméns anfall motTrondheim 1718?- Finns det spår i Karl XII:s ledning av Armfeldts armé av det vi idag kallar uppdragstaktik?Uppsatsen teoretiska utgångspunkt är uppdragstaktik som den beskrivs i den svenska militärstrategiska doktrinenfrån år 2002.

Investeringsbedömning för AB Karl Hedins Sågverk i Krylbo

Den svenska sågverksindustrin upplever en hård konkurrens på världsmarknaden för sågade trävaror. Efterfrågan har minskat utan att marknadens utbud har justerats ned. Detta har genererat lägre världsmarknadspriser och en utslagning av sågverksaktörer. Vägen till överlevnad och lönsamhet är inte entydig, men med en förbättrad och väl avvägd produktionskapacitet ökar chansen att vidmakthålla konkurrenskraften. AB Karl Hedins sågverk i Krylbo har som målsättning att årligen öka produktiviteten med två procent. Ett sätt att uppnå denna målsättning är att investera i utrustning som förbättrar produktionsprocessen.

Var Karl en karlakarl? : En läroboksanalys med syftet att jämföra hur Karl XII har framställts i svenska läroböcker över en tidsperiod på 100 år.

I denna uppsats kommer jag att behandla Karl XII och hur denne har framställts i läroböcker från 1884-2003. I min uppsats har jag valt att behandla 14 läroböcker, som i sin tur jag delat upp i tre stycken epoker: Epok I, Epok II och Epok III. Analysen i sin tur har utgått i från tre teman. Vilket jag med hjälp av ett diskursanalytiskt förhållningssätt försökt redogöra kring hur författarna framställt Karl XII, hans personlighet, centrala skeenden samt värdeladdade ord kring Karl. Analysen kommer fokusera på uttalanden från författarna som kan anses vara värderande, samt koppla författarens ställningstagande och sedan se om det stämmer överens med den rådande historieforskning som gällde när läroboken skrevs.

Karl Lagerfeld for H&M : En studie av Hennes & Mauritz varumärkesstrategi

A1226Varumärket har under de senaste åren kommit att utgöra en av företagens viktigaste strategiska resurser. För att differentiera sig gentemot en allt hårdare konkurrens krävs en ständig förnyelse av marknadsföringen. Den svenska detaljhandelskedjan Hennes & Mauritz agerar på en marknad där varumärkesidentiteten har en stor betydelse för målgruppen. När företaget lanserade kollektionen Karl Lagerfeld for H&M lyckades de i varumärkesalliansen med designern Karl Lagerfeld kombinera två ytterligheter på marknaden hög prestige till ett lågt pris.Syftet med denna uppsats är att studera hur Hennes & Mauritz värderar sitt eget och Karl Lagerfelds varumärke samt vilka intentioner företaget haft med kampanjen Karl Lagerfeld for H&M .Den teoretiska referensram som används för att tolka studiens empiriska data inkluderar områden som co-branding och associationsbas-modellen. Dessa beskriver risker och möjligheter förknippade med varumärkesallianser, hur ingående samarbetet är mellan inblandade parter samt vilka emotionella faktorer som styr val av samarbetspartner och kundens varumärkesbild.

Med en vilja av järn och nävar av stål : Hertig Karls väg till makten sett ur ett machiavellistiskt fursteperspektiv

In 1513 the Florentine humanists Niccolò Machiavelli composed one of the most famous, but also ambiguously interpret, work in the history of politics, Il Principe. Machiavelli´s book The Prince revealed the true nature of politics in Italy in the beginning of the sixteenth century and gives very straightforward advice on how to act to become a successful and powerful political being. Machiavelli´s creation and insights in the reality of politics have be much discredited and condemned in its lack of moral consideration and violent nature. Still it has been read under the centuries with a fascination and eager to understand the structure of power and how to master it. My purpose with this study is to apply this Machiavellian idea of the capable prince on to the earlier research of the Swedish duke Karl, later on King Karl IX.

Manskampen : En undersökning av maskulinitetens konstruktion i Karl Ove Knausgårds Min Kamp

Denna uppsats syfte har varit att att undersöka maskuliniteten i Karl Ove Knausgårds Min kamp andre bok med utgångspunkt i Judith Butlers performativitetsteori och R.W. Connells teori om hegemonisk maskulinitet. Här ovan har jag ställt konstnären mot familjefadern, det inre mot det yttre för att utforska splittringen av maskuliniteten, dess performativitet och dess underliggande ideal. I samröre med familjelivet har jag upptäckt tydliga tendenser till en upplevelse av feminisering och en fruktan för detta. I sällskap med andra män infinner sig även en känsla av underlägsenhet.           Jag har med stöd av Jonas Frykman och Claes Ekenstams manlighetsstudier påvisat att Karl Oves maskulinitetsideal påminner om  den manssyn som uppstod i samband med borgerlighetens framväxt i slutet på 1800-talet, och den frigörelse från hemmen som männen genomgick.

1 Nästa sida ->